Menu

Vladimir Putin se asigură că populația rusă rămâne fără surse alternative de informare

Kremlinul încearcă să se asigure că numai versiunea sa asupra războiului din Ucraina ajunge la publicul rus. Populației îi rămân tot mai puține surse de informare altele decât media oficiale de stat, acolo unde invazia din țara vecină este prezentată drept „o operațiune specială de apărare”.

Președintele Vladimir Putin a promulgat vineri seara o lege care fusese adoptată în cursul zilei de Duma de Stat (camera inferioară a parlamentului rus) prin care se introduc pedepse grele cu închisoarea pentru orice persoană care publică „informaţii mincinoase” despre armată.

Parlamentarii ruşi au adoptat amendamente la Codul penal care fac din răspândirea de informaţii false o infracţiune pedepsită cu amenzi sau cu închisoarea. Sunt, de asemenea, prevăzute amenzi pentru oricine solicită sancţiuni împotriva Rusiei în urma invadării Ucrainei. Pedepsele pot ajunge până la 15 ani de închisoare pentru difuzarea de informaţii care vizează „discreditarea” forţelor armate.

Prevederile se aplică populaţiei generale, nu doar profesioniştilor din mass-media, precizează AFP, preluată de Agerpres.

Autorităţile au interzis presei să utilizeze alte informaţii decât declaraţiile oficiale şi au interzis folosirea unor cuvinte precum „război” şi „invazie” pentru a descrie operațiunea din Ucraina.

Rușii rămân fără Facebook, Twitter și YouTube

Pe de altă parte, agenţia rusă pentru supravegherea comunicaţiilor, Roskomnadzor, a ordonat vineri blocarea accesului la reţelele sociale Twitter și Facebook pe teritoriul Rusiei. Potrivit BBC, nici YouTube nu mai funcționează pentru utilizatorii din Rusia.

Toate aceste măsuri vizează să întărească arsenalul represiv al autorităţilor, care îşi cresc controlul informaţiilor în plină ofensivă în Ucraina, blocând sursele de informare independente. Nu este de mirare că mulți dintre cei care trăiesc în străinătate spun că nu sunt crezuți de rudele lor care locuiesc în Rusia atunci când le povestesc ce se întâmplă în Ucraina.

CNN, BBC, Bloomberg și CBC renunță să mai difuzeze în Rusia

CNN va opri difuzarea în Rusia după adoptarea noii legi care ar putea trimite la închisoare pe oricine răspândeşte ceea ce Moscova consideră a fi ştiri false, relatează Agerpres.

„CNN își va opri difuzarea în Rusia timp în care vom continua să evaluăm situaţia şi următorii noştri paşi de parcurs mai departe”, a declarat un purtător de cuvânt al canalului american de televiziune, citat de Reuters.

Decizia vine după ce BBC şi Canadian Broadcasting Corp și-au suspendat, la rândul lor, transmisiile din Rusia în urma adoptării acestei legi.

Și agenţia de ştiri Bloomberg a anunţat vineri suspendarea activităţii jurnaliştilor săi în Rusia, după adoptarea legii care sancţionează difuzarea „informaţiilor false” despre armată şi invazia din Ucraina.

„Cu mare regret am decis să suspendăm temporar activitatea noastră din Rusia de relatare a informaţiilor”, a declarat editorul John Micklethwait, într-un articol postat pe site-ul Bloomberg, relatează AFP.

Oficialii ruşi au afirmat că inamicii Rusiei, precum SUA şi aliaţii săi occidentali, răspândesc informaţii false cu scopul de a semăna discordie în rândul poporul rus.

Rusia a ordonat joi închiderea biroului local al radiodifuzorului internaţional german Deutsche Welle (DW) şi oprirea programelor sale, ca represalii pentru interzicerea difuzării canalului de ştiri Russia Today în limba germană.

De asemenea, autoritatea de comunicații a Rusiei a restricționat accesul la site-ul în limba rusă a Radio Europa Liberă pentru răspândirea așa-ziselor informații false despre conflictul din Ucraina. La fel, agregatorul de știri Meduza, care difuzează din Letonia, nu mai putea fi accesat în Rusia.

Pumn în gură pentru publicațiile independente

Publicaţia independentă rusă Novaia Gazeta, al cărei redactor şef este recentul laureat al Premiului Nobel pentru Pace, Dmitri Muratov, a anunţat vineri seara că elimină unele conținuturi legate de Ucraina pentru a evita sancţiunile, relatează AFP, preluată de Agerpres.

„Parchetul general şi Roskomnadzor ( Serviciul federal pentru control în domeniul comunicaţiilor, tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor în masă) a cerut ca Novaia Gazeta şi alte media independente să elimine conţinuturile care descriu operaţiunile militare pe teritoriul ucrainean drept război, agresiune sau o invazie. În caz contrar, vor fi amenzi uriaşe şi perspectiva închiderii media”, a anunțat publicaţia pe site-ul său.

Pentru a lua această decizie, Novaia Gazeta a realizat un sondaj în rândul abonaţilor săi. Din cele aproape 6.500 de persoane chestionate, 94 la sută au votat pentru a „continua activitatea sub cenzură militară, răspunzând cerinţelor autorităţilor”, în timp ce numai 6% dintre cei intervievaţi s-au declarat în favoarea unei „suspendări a activităţii editoriale până la finalul operaţiunii speciale”.

Postul de radio Eho Moskvî şi canalul de ştiri online Dojd au fost deja închise joi, la scurt timp după ce Parchetul general rus făcuse o recomandare în acest sens, din cauza modului neagreat de putere în care cele mai importante media independente ruse rămase relatau despre invazia militară rusă în Ucraina: vorbeau despre „război” şi victime civile.

Reuters, Agerpres

Total afisari 10,088 , Total afisari astazi 1 

Toate Categoriile
Arhiva lunara